PERANCANGAN PENGAJARAN UNTUK 14 MINGGU
Minggu | Topik / Sub Topik | Hasil Pembelajaran | Aktiviti P&P | Penerapan KI | Rujukan |
1 | Pengenalan Teknologi dalam Pendidikan · Definisi pengintegrasian teknologi dalam pendidikan. · Sejarah dan perspektif perkembangan dan penggunaan teknologi dalam pendidikan. · Rasional penggunaan teknologi dalam pendidikan. · Isu-isu penggunaan teknologi dalam pendidikan. | Menyatakan dengan jelas kaedah penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. | KOM | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
2 & 3 | Perancangan dan Pelaksanaan Pengintegrasian Teknologi dalam Pendidikan · Peringkat perancangan dalam pelaksanaan pengintegrasian teknologi dalam pendidikan. · Langkah perancangan. · Model Perancangan Pengintegrasian Teknologi (TIP). · Proses dan fasa dalam Model TIP. | Menunjukkan dengan jelas kaedah penggunaan komputer dalam pengurusan dan pentadbiran pendidikan. Mengintegrasikan dengan berkesan teknologi maklumat dan komunikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | KOM PBPM | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
4 | Pengintegrasian Perisian Instruksional dalam Pengajaran dan Pembelajaran · Perkembangan perisian instruksional secara umum. · Kelebihan perisian instruksional. · Strategi penyampaian perisian instruksional | Menunjukkan dan mengamalkan nilai dan etika murni dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi. Menghasilkan pakej perisian pengajaran berbantukan komputer interaktif. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | KBPM PSK | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
5 & 6 | Pengintegrasian Perisian Aplikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran · Definisi perisian aplikasi. · Beza perisian aplikasi khusus dan perisian aplikasi umum. · Pemilihan fitur yang sesuai untuk melaksanakan tugas. · Merancang dan menyediakan aktiviti P&P menggunakan perisian aplikasi umum bagi sesuatu topik pengajaran. | Menyatakan dengan jelas implikasi penggunaan komputer dalam pembangunan keprofesionalisma guru. Menghasilkan pakej perisian pengajaran berbantukan komputer interaktif. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | PBPM PSK | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
7 | Pengintegrasian Perisian Sokongan dalam Pengajaran dan Pembelajaran · Ciri-ciri dan kegunaa perisian sokongan. · Pembinaan bahan P&P yang bersesuaian. | Menunjukkan dengan jelas kaedah penggunaan komputer dalam pengurusan dan pentadbiran pendidikan. Menghasilkan pakej perisian pengajaran berbantukan komputer interaktif. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | KOM PSK | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
8 & 9 | Pengintegrasian Perisian Multimedia dan Alat Pengarangan dalam Pengajaran dan Pembelajaran · Definisi multimedia interaktif dalam produk perisian multimedia. · Lima elemen utama multimedia. · Tiga jenis alat pengarangan. · Kelebihan alat pengarangan. | Mengintegrasikan dengan berkesan teknologi maklumat dan komunikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Menghasilkan pakej perisian pengajaran berbantukan komputer interaktif. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | PBPM PSK | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
10 | Pengintegrasian Teknologi Internet dalam Pendidikan · Ciri-ciri pembelajaran pendidikan jarak jauh (PJJ). · Kebaikan dan kelemahan Internet dalam memperkasakan program PJJ. · Konsep komunikasi dalam Internet. | Menunjukkan dengan jelas kaedah penggunaan komputer dalam pengurusan dan pentadbiran pendidikan. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | KOM | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
11 & 12 | Pengintegrasian Teknologi Maklumat dalam Pengukuran dan Penilaian · Tujuan pengukuran dan penilaian berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). · Jenis penilaian yang sesuai digunakan berasaskan komputer. · Kekuatan dan kelemahan alat pengarangan ujian. · Pembinaan set ujian berasaskan komputer menggunakan alat pengarangan ujian. | Mengintegrasikan dengan berkesan teknologi maklumat dan komunikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Menghasilkan pakej perisian pengajaran berbantukan komputer interaktif. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | PBPM PSK | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
13 & 14 | Teknologi Masa Hadapan · Perkembangan serta kesan baik dan buruk perkembangan aplikasi ICT dalam P&P. · Ciri-ciri teknologi komputer termaju bagi kehidupan masa hadapan. | Menunjukkan dan mengamalkan nilai dan etika murni dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi. | Modul pembelajaran kendiri video, dan perbincangan forum. Tutorial | KBPM | Roblyer, M. D. & Doering, A. H. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching (With MyEducation Lab)(5th ed.). Boston: Allyn & Bacon. |
No comments:
Post a Comment