Friday 25 November 2011

Aspek Keselamatan dalam PJK


Terdapat tujuh perkara yang perlu diberi perhatian untuk keselamatan sebelum menjalani aktiviti rekreasi dan latihan sukan iaitu:

1. Melakukan aktiviti memanaskan badan, regangan otot dan kelonggaran sendi sebelum melakukan aktiviti yang lebih berat dan lakukan aktiviti menyejukkan badan selepas latihan.

2. Latihan bersistematik. Latihan perlu dirancang dan ditentukan terlebuh dahulu sebelum melaksanakannya. Jangan sesekali melakukan aktiviti yang tidak diketahui faedah dan akibatnya.

3. Kenal pasti kecergasan diri. Setiap individu mempunyai tahap kecergasan yang berbeza. Tetapkan objektif latihan mengikut kecergasan diri masing-masing.

4. Kenal pasti kemampuan diri. Lakukan aktiviti mengikut tahap kemampuan masing-masing. Jangan memaksa diri melakukan aktiviti melebihi had keupayaan masing-masing.

5. Persekitaran dan tempat aktiviti yang sesuai. Pastikan persekitaran tempat yang selamat. Selamat untuk diri sendiri dan orang lain.

6. Kemudahan peralatan. Pastikan anda mempunyai peralatan yang sesuai untuk melakukan aktiviti. Alatan termasuklah juga pakaian yang sesuai untuk aktiviti.

7. Perlakuan yang betul. Jangan melakukan aktiviti dengan cara yang salah. Ini akan membahayakan diri anda.

No comments:

Post a Comment