Friday 25 November 2011

Tips keselamatan lompat jauh

acara lompat jauh menggabungkan dua aspek utama iaitu lari yang pantas dan lompat yang kuat. lompatan yang baik bergantung kepada satu larian pantas, lonjakan yang tepat, sudut lompatan, pusat graviti, ketinggian lompatan dan teknik pendaratan.
walau bagaimanapun, dalam kita mencari kesempurmaan lompatan kadang-kala ia boleh mengundang kecederaan kepada atlet. perkara berikut perlu dititikberatkan untuk mengurangkan kecederaan semasa latihan lompat jauh.

paling utama, sebelum memulakan latihan guru pjk atau jurulatih mesti mengenal pasti tahap kesihatan atlet. keadaan atlet yang kurang sihat boleh mendatangkan kecederaan semasa latihan. lakukan aktiviti memanaskan badan dan regangan secara umum dan spesifik bagi persediaan otot untuk bekerja bagi julat yang lebih tinggi.

perlu dipastikan juga pakaian atlet. pakai baju dan seluar yang membolehkan atlet melakukan pergerakan yang selesa. pakai kasut dari jenis tapak lembut.
aloooo bang ! mana kasut? papan lonjakan ok ker?
umumnya, landas lompat jauh di sekolah-sekolah dibuat di atas rumput. pastikan juga landas tidak berlubang-lubang dan tidak terdapat objek berbahaya seperti paku dan kaca.

kebanyakkan sekolah menghadapi banyak masalah papan lonjakan. kadang-kala kedudukan papan lonjakan bergerak apabila fasa lonjalan dilakukan. ini boleh berbahayakan kaki atlet. alternatifnya, di sekolah saya kami menggunakan kayu landasan kereta api bagi mengatasi masalah ini.

pastikan pasir sentiasa di gembur dan diratakan bagi mengelakkan kecederaan semasa fasa pendaratan. pada akhir latihan, jangan lupa melakukan aktiviti menyejukkan badan.

walau pun info kali ini nampak ringkas dan mudah. perkara ini sangat penting bagi mengurangkan risiko kecederaan.

No comments:

Post a Comment