RPH
Mata pelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : 1 Amanah
Tarikh : 17 Oktober 2011
Masa : 8.45 – 9.15 pagi
Bilangan murid : 35 orang
Bidang : Bacaan dan hafazan
Tajuk : Surah Al-Fatihah ayat 6 – 7
Pengetahuan sedia ada murid :
1) Murid-murid telah membaca beberapa ayat dalam surah Al-Fatihah.
2) Murid-murid telah menghafaz ayat 1 – 5 surah Al-Fatihah.
Hasil pembelajaran :
Aras 1 : Menyebut dengan betul kalimah-kalimah daripada surah Al-Fatihah.
Aras 2 : Membaca dan menghafaz potongan ayat 6 dan 7 dengan bacaan yang betul.
Aras 3 : Membaca dan menghafaz ayat 6 dan 7 surah Al-Fatihah secara bertajwid.
Bahan bantu mengajar :
1) Kad imbasan kalimah.
Strategi pengajaran dan pembelajaran :
Langkah/Masa | Isi pelajaran | Aktiviti | Catatan/BBM |
Pendahuluan (2 minit) | Bacaan doa belajar | Murid membaca doa beramai-ramai. | |
Set induksi (3 minit) | Soal jawab | Menerangkan ayat yang akan dipelajari pada hari ini. | |
Langkah 1 (7 minit) | Kalimah dan potongan ayat | 1-Guru menyebut kalimah sambil menampal kad di papan hitam. 2-Murid membaca mengikut bacaan guru secara kelas dan kumpulan beberapa kali. | Kad kalimah |
Langkah 2 (8 minit) | Potongan ayat | 1-Guru membaca potongan ayat beberapa kali. 2-Murid membaca mengikut bacaan guru. 3-Guru membetulkan kesalahan pada bacaan murid. | |
Langkah 3 (7 minit) | Ayat 6 dan ayat 7 | 1-Murid membaca ayat 6 dan 7 secara kelas, kumpulan dan individu beberapa kali. 2-Semasa murid membaca, guru menunjukkan ayat yang dibaca di papan hitam. | |
Penutup (3 minit) | -Kalimah dan potongan ayat -Pengajaran ayat | 1-Murid-murid diminta membaca kalimah dan potongan ayat sambil memandang kad kalimah. 2-Guru menjelaskan kelebihan membaca surah Al-Fatihah. | |
No comments:
Post a Comment